لوله زهکش برای زهکشی آب های زیرزمینی: از بین بردن رطوبت اضافی

همه صاحبان زمین و املاک مکان مناسبی ندارند. غالباً در فصل بهار یا پاییز، در یک دوره بارندگی شدید، حیاط و حتی باغ شروع به غرقابی شدن لایه های زیرین زمین می کند که برای انواع سبزیجات و میوه ها بسیار مضر است. از اینجاست که سختی ها شروع می شود. صاحبان کانال ها را حفر می کنند و سعی می کنند تا حد ممکن رطوبت را از محل تخلیه کنند که همیشه کمکی نمی کند. لوله زهکش برای تخلیه آب های زیرزمینی می تواند راه خروجی مناسبی برای مقابله با این مسئله باشد. با داشتن مکان مناسب برای نصب و اجرای لوله زهکش ، می توانید چنین مشکلی را فراموش کنید. اما چگونه لوله زهکش را قرار دهیم، لوله زهکش چه چیزی هست و آیا می توان آنها را از مواد بازیافتی ساخت، امروز همه اینها را پاسخ خواهیم گفت. اکثر سایت ها به سیستم زهکشی و نصب لوله زهکش نیاز دارند.

فهرست مطالب

لوله زهکش برای چه مواردی استفاده می شوند و چگونه کار می کنند؟

لوله زهکشی برای زهکشی آب های زیرزمینی: مشخصات فنی و هندسی اصلی

مواد برای ساخت سیستم های زهکشی برای دفع آب های زیرزمینی

پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن: مزایای مواد

سرامیک یک ماده خارجی است

محصولات پلی پروپیلن: برای چه استفاده می شود؟

لوله زهکش پوشانده شده با الیاف گیاهی چیست؟

لوله های زهکشی آزبست سیمان

انتخاب مصالح با توجه به نوع خاک

ویژگی های لوله های زهکشی موجدار با ژئوتکستایل

چرا لوله های زهکشی سوراخ می شوند؟

زهکش ها برای چه مواردی استفاده می شوند و چگونه کار می کنند؟

لوله زهکشی امکان تخلیه آب های زیرزمینی از سایت یا قلمرو مجاور را فراهم می کند. اینها لوله های سوراخ دار ضخیم هستند که تا عمق مشخصی مدفون می شوند. اصل عملکرد لوله های زهکشی آب زیرزمینی بسیار ساده است. همانطور که می دانید، آب همیشه به جایی می رود که عبور از آن راحت تر باشد. این قانون فیزیک در بسیاری از زمینه ها کاربرد دارد و هرگز نقض نمی شود. با نشت از طریق سوراخ، رطوبت آزادانه از طریق لوله به جایی که کاربر یا کارفرما آن را هدایت می کند، جریان می یابد. بنابراین نیازی به نفوذ آب در زمین نیست. در نتیجه خاک خشک می شود. خوب است بدانید! اگر در پاییز آب در یک باغ در یک مکان خاص راکد شود، خاک، بدون دریافت اکسیژن لازم، شروع به مردن می کند. بنابراین، سال آینده در آنجا برداشت کم یا اصلاً برداشت نخواهد شد.

زهکشی و استفاده از سیستم لوله زهکش برای پی ساختمان مسکونی اهمیت ویژه ای دارد. با رطوبت بیش از حد، پایه و اساس خانه به سرعت فرو می ریزد، که بر خود ساختمان تأثیر منفی می گذارد. محصولات زهکشی و لوله زهکش به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند تا به راحتی نصب شوند

لوله های زهکشی برای زهکشی آب های زیرزمینی: مشخصات فنی و هندسی اصلی :

تفاوت اصلی این محصولات وجود یا عدم وجود سوراخ است. بر اساس این پارامتر است که لوله های زهکشی برای تخلیه آب های زیرزمینی انتخاب می شوند. در یک مورد نیاز به حذف رطوبت اضافی از خاک (با استفاده از سوراخ) است و در مورد دیگر حذف رطوبت حذف شده ساده است و از جذب آن توسط زمین جلوگیری می کند (در این صورت لوله جامد می شود).

قطر لوله زهکش نیز مهم است. باید درک کرد که هر چه لوله زهکش بزرگتر باشد، رطوبت بیشتری حذف می شود. از سوی دیگر، اگر محصول سوراخ نشده باشد و فقط به عنوان یک منحرف کننده استفاده شود، استفاده از قطر بسیار زیاد منطقی نیست ، این امر به سادگی غیرمنطقی خواهد بود.

و با این حال، موادی که از آن لوله‌های سوراخ‌دار برای زهکشی ساخته می‌شوند، اهمیت بیشتری دارد. انواع مختلفی از لوله زهکش با متریال مختلف وجود دارد و هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند و همچنین زمینه های کاربردی خاصی دارند. بیایید این سوال را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. در برخی از لوله های زهکش سوراخ ها به وضوح قابل مشاهده است و آب از طریق این سوراخها وارد لوله می گردد.

مواد و متریال لازم برای ساخت لوله زهکش برای دفع آب های زیرزمینی :

مواد اصلی که این محصولات از آنها ساخته می شود را می توان به شرح زیر نام برد :

پی وی سی؛

HDPE;

سرامیک؛

پلی پروپیلن؛

آزبست سیمان (Chrysotile Cement).

یک مدل دیگر از لوله های زهکش ، لوله های زهکش پوشانده شده با الیاف مصنوعی و یا گیاهی می باشد که قیمت بیشتری دارند. اما تنها شناخت دلهای مختلف لوله زهکش به حیث متریال کافی نیست. باید درک کرد که چه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد و در چه مواردی استفاده از یک لوله خاص توجیه می شود. لوله زهکش بدون سیستم های فیلتر باید با سنگ خرد شده پودر شده پوشانده شود.

مزایای لوله زهکش ساخته شده از پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن :

لوله های تخلیه و زهکش ساخته شده از چنین موادی فقط برای تخلیه آب استفاده می شود، آنها خودشان آن را جمع نمی کنند. این گونه محصولات بیشتر اوقات به صورت لوله های معمولی ساخته می شوند، اما اخیراً لوله های انعطاف پذیر نیز به شرط بزرگ بودن قطر آنها تولید شده است. لوله های زهکشی پی وی سی موج دار با قطر 400 میلی متر یا بیشتر در حال حاضر بسیار رایج هستند.

ویژگی های عملکردی خوب لوله زهکش کاروگیتی به دلیل صاف بودن دیواره های داخلی و مقاومت در برابر خوردگی موادی است که از آنها ساخته شده اند. چنین لوله های زهکشی عمر مفید نسبتاً طولانی دارند و به راحتی نصب می شوند. بسیاری از صنعتگران خانگی از این محصولات برای ساخت لوله های تخلیه سوراخ شده استفاده می کنند. برای انجام این کار، سوراخ های کوچکی در تمام طول تخته ایجاد می شود. در نتیجه، آب آزادانه در امتداد پایین لوله جریان می یابد و رطوبت اضافی خاک از سوراخ ایجاد شده در بالا وارد می شود. سوراخ می تواند بسیار بزرگ باشد. که در این مدل از لوله های زهکش؛ اجرای عایق های خاک ژئوتکستایل ضروری است. مزایای اصلی لوله های زهکش پی وی سی و پلی اتیلن نه تنها عمر طولانی آنها، بلکه سهولت نصب آنها نیز می باشد. شما می توانید آن را با دستان خود بدون هیچ گونه تجهیزات ساختمانی اداره کنید.

لوله زهکش سرامیکی :

سرامیک یک ماده خارجی است. لوله های زهکش سرامیکی به تدریج در حال تبدیل شدن و تغییر مدلهای دیگر است.. دلیل این امر حتی هزینه بالای آنها نیست، بلکه عدم نصب آسان و دوام کمتر نسبت به لوله های زهکش پلاستیکی است. مدت گارانتی لوله زهکش سرامیکی تنها 15 سال است، در حالی که لوله زهکش پلاستیکی حداقل 50 سال عمر می کند. در غیاب گزینه های دیگر، می توان آب اضافی محل را با لوله های زهکشی سرامیکی تخلیه کرد، اما همچنان بهتر است از مواد مدرن تری استفاده کرد که در میان آنها پلی پروپیلن بهترین است. در صورت عدم امکان تخلیه آب از محل، چاه زهکشی ضروری است.

لوله زهکش پلی پروپیلن برای چه استفاده می شود؟

تخلیه آب باران با لوله های زهکشی پلی پروپیلن بسیار راحت است، آنها دارای سطح موجدار در خارج و فضای داخلی صافی هستند که اجازه نمی دهد کثیفی روی دیوارهای داخلی باقی بماند. آنها محصولات انعطاف پذیر هستند و بنابراین نصب آنها بسیار آسان است. لوله های تخلیه با قرار دادن آنها در بالای دیگری به هم متصل می شوند . برای این کار ما یک سوکت مخصوص در یک طرف هر کدام قرار می دهیم. سوراخ شدن در امتداد دیوارها به شما امکان می دهد رطوبت اضافی را از کف جمع کنید لوله های زهکش پلی پروپیلن با قطر بزرگ معمولاً از بیرون با ژئوتکستایل ها پوشانده می شوند که از تشکیل لجن جلوگیری می کند و در نتیجه عمر مفید زهکشی را افزایش می دهد. این محصولات دارای وزن بسیار کم و هزینه نسبتا پایینی هستند که در ترکیب با دوام آنها محبوبیت زیادی به آنها می دهد.

لوله های زهکشی پوشانده شده با الیاف گیاهی برای چیست؟

یک نوع نسبتاً جدید از مواد فیلتراسیون چیزی شبیه به الیاف و منسوجات کیسه های گونی - بهترین راه برای محافظت از زهکشی داخل در برابر لجن است. چنین بدنه ای در تمام عرض های جغرافیایی کشور ما کاملاً خود را ثابت کرده است. چگالی آن متفاوت است، که به آن اجازه می دهد تا ذرات کثیف با اندازه های مختلف را حفظ کند. اگر مواد سازگار با محیط زیست را به این اضافه کنید، هزینه تا حدودی بالاتر دیگر غیر قابل توجیه به نظر نمی رسد. همچنین لوله های زهکشی با چنین پوششی نیازی به پر کردن ترانشه با سنگ و ماسه خرد شده ندارند. آنها مستقیماً روی زمین نصب می شوند که زمان نصب را بسیار کاهش می دهد و آن را ساده می کند. این فیلتر شبیه نارگیل است که یک فیلتر عالی است.

لوله های زهکشی آزبست سیمان

تفاوت این لوله ها با لوله های سیمانی کریزوتیل معمولی تنها در وجود سوراخ هایی است که می توان آن را به طور مستقل انجام داد. اما از نظر سهولت نصب و دوام، این محصولات باید فقط ماندگار باشند. هر چرخش لوله ها فقط با گوشه ها و شاخه های خاص انجام می شود، لوله زهکش سیمانی وزن زیادی دارند و عمر مفید آنها به ندرت از 15 سال بیشتر می شود. اگر قبلاً از چنین موادی در همه جا استفاده می شد، اکنون به ندرت پیش می آید که کسی با محصولات سیمان کریزوتایل تخلیه کند. قابل ذکر است که مهم است کدام ماده برای ساخت لوله های زهکشی برای نوع خاصی از خاک مناسب است. از آزبست سیمان می توان برای سیستم های زهکشی نیز استفاده کرد. با مته معمولی سوراخ می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله زهکش به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.